Co to vlastně je to SEO
Search Engine Optimization, v českém překladu optimalizace pro vyhledávače, je propagace webových stránek na internetu, sestávající z mnoha „kategorií“.
Občas mi někdo napíše nebo se mě zeptá, dá se SEO změřit, nebo třeba ještě lépe „Mám nový web a chci abys mi udělal SEO, aby web byl za měsíc na první stránce Google i Seznam„.
Bohužel tak to nefunguje, vyhledávačům trvá několik dní, než web zaindexují = zařadí a samozřejmě to není možné ze dne na den, protože webových stránek je dnes na celosvětovém internetu mnoho.
Již při vytváření nového webu je třeba analýza klíčových slov, také myslet na to, aby byly správně vyplněn nadpis stránky, v kódu webu je označen <title>, důležitý je i popis webu <description>, dříve se hojně využívalo i klíčových slov v “řádku” <keywords>, dnes už vyhledávače na toto nehledí a to ani Seznam.cz, který je vůči novinkách u Google.cz trošku pomalejší. Nesmí se zapomenout ani na soubor robots.txt, kde lze nastavit zda vyhledávače mohou či nemohou zařadit Vaši stránku do svého indexu. Co přesně by měl obsahovat soubor robots.txt se dozvíte na tomto webu, kde je mnoho informací jak vytvářet webové stránky. Také důležitá je mapa webu, standartně ji najdete v souboru sitemap.xml a lze ji vytvořit například na zde a zdarma.
Z hlediska oblíbenosti webových stránek vyhledávači má největší podíl originální obsah, často aktualizovaný, protože není nic horšího než mít web z roku 2000 a na něm napsáno u grafického počítadla Poslední aktualizace 1.1.2005 :) když už je rok 2014.
Zajímavou variantou, jak stránky propagovat, je vytvoření blogu.
Ten lze publikovat na poddoméně Vašich firemní stránek čo e-shopu, kde můžete psát články například o produktech z Vašeho katalogu.
Registrace odkazů do katalogů a vyhledávačů
Dříve jediná možnost, kterou webmasteři využívali na propagaci svých stránek, to už je ale 10 let zpět a nemá význam bezhlavě registrovat své stránky do několika set katalogů, protože pokud jich už máte tolik, nechce se Vám měnit a vymýšlet různý titulek odkazu a popisu stránky, což může být problém, pokud na Váš web odkazujete pouze přes jedno klíčové spojení, např. Autobazar Praha, vyhledávač na to po čase přijde a Vaše stránky mohou být penalizovány, což znamená, že zmizí z výsledků vyhledávání úplně, nebo „lepší varianta“, Váš web se propadne třeba až na 100 místo, což je 10 strana na stránce vyhledávání a je obecně známo, že málokdo hledá dále než na 1-2 stránce, většinou spíše jen na 1, což je 10 výsledků.
Doporučení:
Registrace do katalogů má význam určitě i nyní, ale je třeba vybrat ty nejdůležitější a také neopomenout katalogy firem pokud podnikáte a také katalogy oborové. Ty najdete jednoduše, pokud např. vlastníte firmu na úklid, pak zadejte na google či seznamu „úklidová firma registrace odkazů“ a hned uvidíte výsledky.
Zde je seznam stránek, kde by Váš odkaz neměl chybět:
http://search.seznam.cz/pridej-stranku
http://www.google.com/submityourcontent
Linkbuilding – Budování zpětných odkazů
Toto je část SEO, která mě baví asi nejvíc. Není tajemstvím, že s počátkem internetu si odkaz měnil každý s každým a efekt to mělo. Ale postupem času, jak se SEO vyvíjí, tak co fungovalo dříve už nyní není efektivní. Jedná se hlavně o odkazy v patičkách, stránkách „partneři“ či „výměna odkazů“, kde je několik desítek či stovek absolutně tematicky nesouvisejících webů. Samozřejmě pokud by na webu v sekci Odkazy bylo pár webů, které mají jedno společné téma, pak je vše v pořádku.
Také už nepřináší význam odkazovat na tu samou stránku, která odkazuje na mě. Pokud spravujete více webů, je dobré využít 3-4 cestnou výměnu, pak je toto pro google složitější odhalit ;-)
Abychom si to vysvětlili na příkladu:
3-way výměna: Z webu A odkážete na web B a webu C odkážete na web A
4-way výměna: Z webu A odkážete na web B a z webu C se odkáže na web D
Důležitou roli hraje odkaz z tématické stránky podobné té Vaší, samozřejmě pokud prodáváte motorové čluny a odkaz získáte ze stránky webu vyrábějící kuchyně, pak to bude také „započítáno“, ale větší význam Vám přinese odkaz například ze stránky firmy opravující motory do člunů, kde v textu článku na Vás mohou odkázat. Tím získáte nejen hodnotný zpětný odkaz, ale i návštěvníky pro Vaše stránky.
Hlavně nezapomeňte na to, že zpětné odkazy je třeba budovat postupně, z různých částí webů a na různá klíčová slova, kdy přitom budete odkazovat i na jednotlivé podstránky webu. Je jednoduché si zaplatit registraci do 500 katalogů za 1000kč, kdy se to může zdát jako výhodná nabídka, ale když něco stojí málo, je logické že si s tím nebylo moc práce, což mimochodem platí ve všech oborech a Váš odkaz bude mít stejný titulek i popis na několika set stránkách, což je špatně.
Proto radši doporučím jeden kvalitní odkaz z tematického článku vzhledem k Vašemu oboru než odkaz ze stránek, které s Vašimi nemají nic společného.
Propagace na sociálních sítích
V roce 2014 bude tato forma prezentace webů hrát také důležitou roli, více se počítá „sdílení“ než to že Vám návštěvník dá „lajk“. Takže chcete-li uspět na internetu, určitě si založte stránku i na těch nejznámějších sítích jako je Facebook, Google+, Twitter a Linkedin a alespoň 1x týdně pište aktuality, o novinkách či produktech ve Vašem e-shopu.
Pokud se zajímáte o internetový marketing, pak SEO je také jedna z jeho součástí.
Vytvoření mikrostránky = microsite
Tyto několikastránkové weby slouží na podporu hlavního webu, každá stránka může v názvu obsahovat klíčové slovo či spojení na které cílíte a také se tento web dá použít pro výměnu odkazů, pokud na hlavním webu nechcete mít sekci “partneři”, jako to bylo dříve skoro na každé webové stránce.
Publikace PR článků a copywriting
PR webů je dnes opravdu dost, ve větší míře ale míchají různá témata dohromady a nemají žádnou hodnotu. Proto doporučuji využít služby zkušeného copywritera, což je člověk píšící odborné texty na jakékoliv zadané téma a vybrat vhodný web, kam článek publikovat. Stavíte-li například rodinné domy, pak článek může obsahovat informace jak se staví dům, od zajištění pozemku, druhů materiálů používaných pro stavbu domu až po vybavení zahrady. Sice zaplatíte člověku, který pro Vás článek napsal a i majiteli webu, kde budete článek publikovat, ale lze se dohodnout, že místo umístění článku třeba na 3 měsíce bude na webu nastálo a pro SEO toto bude mít dlouhodobý efekt, a to také i díky návštěvnosti.
Tento článek je sice na mém webu první, ale jistě není poslední, protože je stále mnoho informací, které jsem nepublikoval, takže se těšte na pokračování ;-)
Pokud se Vám článek líbil, budu rád, když jej budete sdílet, a máte-li zájem o propagaci Vaší stránky na internetu, pak mě, prosím, kontaktujte mailem nebo telefonicky, ale také můžete i prostřednictvím sociálních sítí.
google.com/+LitowebCz